Blog

I n het nieuwe boek van de expert op het gebied van productiviteit Oliver Burkeman staat het zo ongeveer zwart op wit:

Hoe efficiënt je ook bent, je komt in je leven altijd tijd te kort. De beste strategie is om dat te accepteren.
– Oliver Burkeman

Ondernemen is slim vooruitkijken. Als ondernemer moet je soms even stilstaan en jezelf kunnen afvragen: Wat straalt mijn bedrijf uit? Hoe gaat het met de interactie met klanten? Hoe kan ik mijn bedrijf (internationaal) laten groeien? Wat kun je beter doen of wat kun je juist beter laten?

Waarschijnlijk is het antwoord hierop dat het ‘natuurlijk altijd beter kan’. Maar waar liggen (letterlijk en figuurlijk) je grenzen? Kun je productiever zijn en meer bereiken als je het slimmer aanpakt?

First things first

Waarom wil je alles zelf doen? Er zitten grenzen aan je productiviteit, hoeveel (time-) managementboeken je hierover ook gaat lezen. Grenzen aan je eigen productiviteit maar ook bij die van je medewerkers. 

Burkeman legt dit in zijn boek op een zeer duidelijke manier uit ‘Ondernemen bestaat uit tijd’. En hoe goed je alles ook organiseert, je tijd is altijd eindig.

Hij heeft hiervoor de volgende onderbouwing: Een gemiddeld mens heeft ca. 4.000 weken te leven. (Ja, 4.000 weken!). En in die 4.000 willen we optimaal presteren, productief zijn, doelen halen. Zoveel mogelijk in een werkweek stoppen. Maar een werkweek is zo voorbij (en vaak ook nog te snel).

En zeg eens eerlijk… hoeveel van die 4.000 weken zijn er al geweest…? Ik kan je zeggen, bij mij toch al een behoorlijk stukje.

Dus accepteer dat er tijd te kort is om alles zelf te kunnen doen: blijf relaxt en bekijk het anders.

Als je eigenlijk al zeker weet dat alle activiteiten die je wilt gaan doen toch nooit gaat passen in je tijd, dan weet je dat het zinloos is om alles op alles te zetten om het wél te laten passen. Dan kun je het feit loslaten dat je het allemaal zelf moet doen. Dan kun je accepteren dat je er nooit in zal slagen om álles zelf te kunnen doen. Mijn tip? Maak dan gelijk maar de goede keuzes.

Blijf gefocust op je Core Business

Heb je nu al te weinig tijd? Hoe productief en effectief je ook bent?

Je wilt je bedrijf goed (internationaal) neerzetten maar moet je daarvoor alles zelf doen? En kun je het op alle gebieden (als je alles zelf doet) ook echt goed doen? Hoe graag je dat ook waarschijnlijk wilt, dat ga je niet voor elkaar krijgen.

En als je dan ook nog internationaal zaken gaat doen, dan zul je zelfs nog meer tijd gaan besteden met ondernemen dan dat je nu waarschijnlijk al doet. Want je gaat ook zaken tegenkomen waar je eerder geen tijd in hebt gestoken: VERTALINGEN.

Waarom een vertaling zelf willen doen als je het snel kunt laten verzorgen?

Het is zonde van je veel te kostbare tijd om bezig te zijn met zaken die iemand anders sneller voor je kan doen.

En je kunt niet overal even goed in zijn. Of wel?! Dus wil je, in de tijd die je hebt, ook nog zelf gaan vertalen? Ik raad het je af. Echt nodig is dit namelijk niet, ook al denk je misschien van wel.

Want zeg eens eerlijk, van hoeveel klanten weet je waarmee ze op dit moment mee bezig zijn, welke tone-of-voice je doelgroep spreekt, hoe je ze het beste met teksten kunt raken? Of kunt motiveren? Weet je echt waar ze mee bezig zijn? Heb je de tijd om je daar ook nog in te verdiepen?

Relax en ontdek

Oké, als je het vertalen dan niet zelf wilt gaan doen, wat moet je dan wel doen?

Als eerste, realiseer dat je niets moet. Ontspan, laat het los, maak je niet te druk en zorg dat je het juiste vertaalbureau vindt (en ik heb nieuws voor je… hierbij gevonden!).

Want met een goed vertaalbureau is het veel relaxter om door het leven te gaan. Zo’n samenwerking die je ontzorgt is ook fijn voor de mensen om je heen, dat geeft energie.

Je hoeft niet alles zelf te doen, dat geeft veel te veel stress en daarbij, het allerbelangrijkste,  zorg dat wat je in je ondernemersleven doet, ook echt goed doet. Doe wat je echt het leukste vindt bij en aan ondernemen. Want waarom was je je onderneming ook alweer begonnen?